mandag den 27. april 2009

Dra åt – andré breton

Min Älskade är en svettsur gummisko
Med ingrott tobaksspån
Med rutna frukter och svinkött
Min Älskade är vämjelig äcklig och skön
Som den behårade gnun
Som röv som lort
Och Solens siste duschande strålar
Med klor och grenar från Allah Till Baal
Till frände och fiende
Min Älskade är hatet till den dikt – och dig – man måste skriva
Min Älskade är svettbefriad som ett svin
Slemmig som månen och fett som en tulpan
Min Älskade är vätskan i ett glas inlagd sill
Min Älskade är fisken i havet
Min Älskade är bubblarna i bäcken
Som torkar ut – i mundingen
Af en babian af en val
Af et hav af en öken
Min Älskade är tisteln i öknen
När inget annat är kvar
Är kvar i tistelns gift
I tistelns saft
Är Min Kvinnas safter
Grädde och honung och och och och och och och
Och min Älskade är Och
Och död
Och levande
Död levande
Levande död
För att min Älskade är i mitten av vägen
Framför lastbilen
Tågehorn* och fågelsång
I livet af lyckans vrå och skrål
Och allt det där andra
Med Guds list i handen är
Min Älskade en sömnlös alkis
Dilettant och gangster är min Älskade
Alt jag har
Min Älskade är den fria kärleken
Min Älskade är ljus och mörk
Som en Engel som en kärring
Borta utan att veta om det
Med naivt och arrogant
I box sättande
Älskande Älskade
Älskade, Älskade
Med hat och sorg och samvete sannhet verklighet dumhet kärlek tråkighet tomhet
Med alla möjliga –heter
Är min Älskade inte allt detta och ändå allt detta
Min älskade Min Älskade Min älskade
Ärlighet

Argh – Jag älskar dig
Min fucking kärlek


--
Johannes Duelund’s svensköversättning av Fuck du er klam andré breton
*går inte att översätta då JOEL ANDERSSON , har min Dansk/Svensk ordbok.
27 april 2009, Kristianstad

Ingen kommentarer: